Opdrachtgever: Invi
Categorie: Fashion & Product design
Jaar: 2021 - heden
Services:
Studio Hans-Erik heeft de eer onderdeel te mogen zijn van dit geweldige initiatief/merk van ondernemer Roel van der Kamp: 's werelds eerste en enige zelfverdedigings-armband op basis van geur. In geval van dreigend gevaar kan de gebruiker, door hard aan de armband te trekken, een capsule breken, waarbij een intens smerige geur vrijkomt. Hierdoor zal een aanvaller direct van zijn onzedelijk plannen afzien.
Ondanks dat de eerste versie uit 2017 functioneerde, was de productie ervan complex, kostbaar en slecht schaalbaar. Roel benaderde Studio Hans-Erik in 2021 met de vraag of wij de armband konden herontwerpen om de kostprijs omlaag te brengen. Zo zou de band aantrekkelijker worden voor NGO om weg te geven in probleemgebieden.
Voor de consumentenmarkt was het belangrijk dat het product als sieraad functioneert en niet direct herkent wordt als verdedigingsproduct. Ten opzichte van het toenmalige model was hiervoor ruimte voor verbetering.
Er is voor gekozen om de armband voor consumenten in 3 verschillenden typen aan te bieden, elk in meerdere kleurcombinaties: 1) De Sport met een siliconen band, 2) de Classic met een leren band en 3) de Bold volledig uit (verguld) staal.
Om het hoofddoel van het project te realiseren (het omlaag brengen van de kostprijs) is er naast bovenstaande consumentenversies een speciale NGO-versie ontwikkeld, waarbij de metalen capsulehouder vervangen is door een kunststof capsulehouder.
Fotografie: BEEX Branding, Copyright @ INVI
Het complete mechanisme van de armband werd door Studio Hans-Erik herontworpen. Dit was een intensief ontwikkeltraject van bijna 2 jaar vanwege de combinatie dat de armband 1) ten alle tijden moet functioneren, 2) in geval van nood moet breken op de juiste plek (bij de capsule en niet ergens anders), 3) produceerbaar moet zijn op grote schaal, 4) geschikt moet zijn voor alle maten vrouwenpols, 5) er elegant uit moet zien om een ranke vrouwenpols (ondanks de relatief lange, rechte capsulehouder) en 6) het moet voelen als een sieraad.
Omdat de materiaaleigenschappen van kunststof compleet anders zijn dan staal, waren er voor de NGO-versie veel extra aanpassingen en testen nodig om ook dit model werkend te krijgen.
Om een goed idee te krijgen van de werking van de armband zie onderstaande instructievideo (daadwerkelijke uitleg start op 0:55):
Video productie: BEEX Branding, Copyright @ INVI
Korte geschiedenis
In 2014 begon Roel zich zorgen te maken na het lezen van een onderzoek over het voorkomen van seksueel geweld en werd gemotiveerd om nieuwe manieren van bescherming te vinden. Drie jaar R&D resulteerden in 2017 in de lancering van de eerste versie van de Invi-armband. De armband was een succes en werd zeer goed ontvangen. Niet alleen in Nederland en Europa maar ook ver daarbuiten. Eén op de drie vrouwen wereldwijd krijgt namelijk te maken met seksueel- en gender-gerelateerd geweld (SGBV) in hun leven. Vooral in gebieden met kwetsbare sociale structuren, als gevolg van conflict of oorlog, lopen mensen vaak een verhoogd risico op geweld. De Invi-armband wordt door NGO-partner Save a Child ingezet in hulpprogramma dat zich richt op het verspreiden van kennis en bewustzijn over SGBV, en meisjes (maar ook jongens en mensen van de lhbtiq+-gemeenschap) weerbaarder te maken. Het programma loopt momenteel in de regio Kivu, Congo.