Studio Hans-Erik is een multidisciplinair ontwerpbureau dat innovatieve producten en life-styleoplossingen ontwikkelt en realiseert. Van scootcar tot sieraden en van blender tot logo's, Studio Hans-Erik is flexibel en breed inzetbaar. De studio ontwerpt binnen de kaders van een bestaande branding, maar is ook ervaren in het creëren van een compleet nieuw merk of branding. Naast het proces van conceptontwikkeling tot design, realiseert Studio Hans-Erik desgewenst ook de naam, logo, huisstijl, packaging, fotografie, promotiefilm en productie.
Kenmerkend voor Studio Hans-Erik zijn de innovatieve, slimme en prikkelende details.
Studio Hans-Erik heeft als missie de wereld met innovatieve product designs iets mooier, spannender en leuker te maken. Sinds de start in 2010 werd voor veel verschillende merken gewerkt en heeft de studio een grote diversiteit aan producten ontworpen. Naast ontwerpen in opdracht, ontwikkelde studio Hans-Erik in eigen beheer verschillende product designs en merken. Hierdoor kent studio Hans-Erik de stappen en valkuilen van het creëren van een merk of product. Studio Hans-Erik beschikt over een breed internationaal netwerk van leveranciers om snel te kunnen handelen en ideeën concreet te maken.
Elke opdracht behoeft zijn eigen uitgangspunten, werkwijze en vormtaal. Studio Hans-Erik weet zich snel aan te passen aan elke stijl, uitgangspunt of deadline. De handtekening van Studio Hans-Erik komt naar voren in de innovatieve alternatieven voor conventionele oplossingen.
Het team van Studio Hans-Erik (klik op een foto voor meer informatie):
Hans-Erik behaald in 2010 zijn masters Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en is sindsdien industrieel ontwerper, grafisch ontwerper en sieradenontwerper, zowel freelance als in eigen opdracht. In 2009 ging Hans-Erik stage lopen bij Osiris Hertman Studio in Amsterdam waar hij producten mocht ontwerpen voor onder andere Bod'or en Maretti. Via Osiris kwam Hans-Erik bij Buddha to Buddha voor het eerst in aanraking met het ontwerpen van sieraden. Het ontwerpen van sieraden bleek de perfecte combinatie van design, innovatie en product ontwerp en zou vanaf dat moment de rode draad door zijn carrière worden. Met het gezamenlijke project van Osiris en Hans-Erik - Osiris Wagenaar - deed Hans-Erik de eerste ervaring op met het creëren van een eigen merk. Hierna volgde Monkey King en recentelijk zijn nieuwe mannenarmbandenlijn UONO. Door het opzetten van deze merken en de nauwe betrokkenheid bij de merken van opdrachtgevers, heeft Hans-Erik een brede ervaring met alle verschillende aspecten die komen kijken bij een nieuw merk of product. Hans-Erik zet ideeën snel om naar computermodellen en tastbare mock-ups en prototypen.
Gidon begon zijn carrière in 2003 als een leerling bij Studio RARI van Bruno Rainaldi en designwinkel Entrata Libera in Milaan. In 2007 voltooide hij zijn Masters in Industrial Design aan het Central Saint Martins London. Hierna keerde hij terug naar zijn geboortestad Amsterdam om te werken voor merken zoals Bols, G-Star, Nike, Scotch & Soda en anderen. Zo was Gidon intensief betrokken bij de implementatie van grote interieuroplossingen voor de flagship store van G-Star in Amsterdam. Ook ontwikkelde Gidon het interieurconcept voor de high-end collectie van Scotch & Soda ‘Atelier Scotch’ dat werd toegepast in onder andere de flagship store in Amsterdam, shop-in-shops en beursstands op de Pitti Uomo en Bread and Butter. In 2016 lanceerde Gidon zijn eigen lijn hoogwaardige, weerbestendige regenjassen onder de naam Foulproof. Gidon designtalent komt tot uiting in zijn minimalistische, bijna architectonische styling en in zijn krachtige, geometrische grafische uitingen.
Claire is een creatieve geest met een zinderende drang om de wereld te ervaren. Ze reisde een aantal jaren door Zuid-Amerika en Azië, werkte als onderwater-cameravrouw en deed een opleiding tot ENG-cameravrouw bij Team Facilities. Bij Dutch Igloo werkt ze al vele jaren mee aan multi-mediale tentoonstellingen voor de grote musea in Nederland. Geïnspireerd door deze wereld startte ze in 2013 haar bedrijf Imagical waarmee ze mensen de hoofdrol laat spelen in hun eigen, sprookjesachtige kunstwerk. Daar elk kunstwerk volledig rondom de hoofdpersoon/-personen ontworpen is, is elk kunstwerk uniek. Toch is er hele duidelijk overkoepelende stijl zichtbaar. Vele unieke kunstwerken later, heeft Claire verkleedfeestjes een compleet nieuwe lading gegeven. Sinds 2014 assisteert Claire Hans-Erik met styling, fotografie, en design.
Studio Hans-Erik heeft ervaring met de verschillende fasen van het ontwerpproces: van het uitwerken van het eerste ruwe idee tot het produceren van het uiteindelijke product. Studio Hans-Erik levert in elk van deze fasen de benodigde diensten die apart of samen in te zetten zijn. Klik op één van de onderstaande iconen voor een beschrijving van de fasen en bijbehorende stappen en diensten:
Idee: Het ontwerpproces begint uiteraard met het initiële idee; wat gaat er waarom gemaakt worden? Bij projecten in opdracht is dit vaak het beginpunt van de opdrachtgever. Studio Hans-Erik denkt in deze eerste fase mee over de haalbaarheid en de globale invulling van het eerste concept. Een marktanalyse en een concurrentieanalyse kunnen dan zorgen voor de juiste beeldvorming en zorgen voor de basis voor het verdere ontwerpproces. Het einddoel van de eerste fase is een heldere designbrief met duidelijke eisen en wensen voor het gewenste eindproduct.
Design: In de tweede fase worden de vastgestelde eisen en wensen gebruikt om een serie uiteenlopende ontwerpen te genereren. Een aantal van deze ontwerpen worden uitgewerkt tot concepten en gepresenteerd. In deze fase worden, onder andere met behulp van 3D-printen, prototypen gemaakt om meer zicht te krijgen op de vorm, afmetingen en werking. Uit de verschillende concepten wordt samen met de opdrachtgever een keuze gemaakt die vervolgens wordt geoptimaliseerd en uitgewerkt tot productiemodel.
Productie: Studio Hans-Erik heeft ruime ervaring met productie en beschikt over een uitgebreid netwerk van leveranciers en producenten, met name voor sieraden en mode-accessoires. Hierdoor kunnen reeds in een vroeg stadium de technische mogelijkheden worden getoetst. Studio Hans-Erik levert gedetailleerde CAD-tekeningen en duidelijke werktekening aan de desbetreffende producenten en houdt tijdens het ontwikkelingsproces nauw contact met hen zodat het productieproces optimaal kan verlopen.
Branding: Een merk is meer dan zijn producten. Voor de consument is de eerste ontmoeting vaak niet eens het product zelf, maar het logo, de verpakking, de foto’s en reclame of het POS-materiaal. Deze branding-aspecten moeten de producten versterken en zorgen voor een algemene eenduidige merkbeleving. Studio Hans-Erik onderstreept het belang van de branding en denkt dat het versterkend kan werken als zowel het product als ook de branding geïntegreerd wordt ontworpen. Het ontwerpproces van de verschillende branding-aspecten is vergelijkbaar met de drie hiervoor genoemde fasen.